U bent hier

Actualiteit

dinsdag 30 oktober 2018, 10:45

Open brief aan werkgevers en gebruikers van dienstencheques

Huishoudhulp zijn, is geen makkelijke job. Een aantal afgevaardigden uit de sector heeft daarom het initiatief genomen om dit nog eens te herhalen in een open brief aan de gebruikers van dienstencheques, aan de werkgevers en aan de overheden. Deze boodschap betreft een groot deel van de bevolking, aangezien een miljoen gezinnen gebruik maken van het systeem van dienstencheques.

Beste klanten, werkgevers of leidinggevenden

Wij heten Chloé, Laura, Fatima of Valérie. Wij zijn huishoudhulpen. Al bijna 15 jaar zijn wij de kleine feeën in jullie huiskamers. Met al onze energie maken wij dat jullie woonst spik en span achterblijft. Nochtans moeten wij bekennen dat wij daarvoor lang niet altijd de waardering krijgen die wij verdienen. Vergis je niet, met enkelen onder jullie hebben wij in de loop der tijd een relatie van onderling vertrouwen kunnen opbouwen, en het is dankzij jullie dat wij van ons werk houden, en dat wij er zoveel energie aan kunnen wijden.

Spijtig genoeg is dit niet in de meerderheid van de gevallen zo.

Er zijn er die niet kunnen vatten dat er limieten zijn aan het adagium « de klant is koning ». Betalen voor drie uur terwijl we vier uur presteren, dat gaat niet. En dan zijn er die zich onze baas wanen terwijl het eigenlijk klanten zijn… dat is niet correct.

Er zijn er die huishoudhulp verwarren met dienstmeid. Er zijn er die van ons verwachten dat we hun vuil ondergoed van de grond rapen, die niet eens de moeite doen om het toilet door te spoelen vooraleer we langskomen… dat kunnen we niet tolereren.

Er zijn er die de huishoudhulpen met elkaar vergelijken. Elk van ons heeft nochtans een eigen manier van werken, maar het resultaat is hetzelfde: aan het einde van de dag is het huis schoon.

Er zijn er die niet verstaan waarom wij weigeren de auto te wassen of de woonkamer te schilderen. Wij zijn verplicht om bepaalde taken te weigeren die nu eenmaal niet tot onze competenties behoren.

Er zijn er die vragen dat we de badkamer met een tandenborstel kuisen, dat we op pantoffels werken om zeker geen sporen achter te laten, de ramen langs de buitenkant te wassen wanneer het erg koud is, of zelfs te werken zonder enige pauze. Om maar te zwijgen van de afwezigheid van warm water, de uitgeschakelde verwarming tijdens de winter of simpelweg het ontbreken van aangepaste schoonmaakmiddelen.

Uiteindelijk, beste klanten, zouden wij willen dat jullie eens zouden beseffen dat wij zo tientallen « bazen » hebben voor wie wij ons inspannen, maar wij vragen jullie om ook eens te luisteren naar ons, om ons te respecteren en ons van aangepaste middelen te voorzien, zoals een trapladder die hoog genoeg is, een stofzuiger die krachtig genoeg is en kuisproducten van kwaliteit.

Aan onze (echte) bazen willen wij ook een woordje kwijt.

De sector van de dienstencheques is 15 jaar oud, dat is relatief jong, maar reeds met een stevige dosis professionalisme. Dus, begrijpen dat de bestaande regels gerespecteerd moeten worden, is dat niet essentieel?

Vinden jullie het dan nog correct dat, wanneer een klant laattijdig een opdracht annuleert, en jullie geen nieuwe opdracht vinden, wij niet betaald worden? Dat is niet wettelijk, nochtans is dit lang geen uitzondering.

Vinden jullie het correct dat in bepaalde bedrijven, in het geval van ziekte, wij systematisch worden opgeroepen bij de controlearts? Tijdens het uur dat volgt op de aankondiging van onze afwezigheid nota bene. Vinden jullie het vervolgens correct dat jullie ons lastigvallen om ons zo snel mogelijk terug aan het werk te krijgen? Laat ons het recht om uit te zieken.

Wij vragen jullie ook het spel tot het einde te spelen. Jullie zouden ons beter kunnen verdedigen tegenover respectloze klanten. Een coach of bemiddelaar inschakelen in het geval van moeilijkheden met een klant, dat is goed, maar indien dat uiteindelijk dient om de moeilijke klant door een andere werknemer te laten bedienen, dan is dat onvoldoende. Wanneer gaan jullie eindelijk eens een zwarte lijst opstellen van onaanvaardbare klanten? Voor onszelf, voor onze collega’s, maar ook voor collega’s in andere dienstenchequebedrijven? Waarom mag de slechte ervaring van één medewerker niet dienen om anderen te waarschuwen?

Aan de wereld van de politiek vragen wij om blijvend verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om de zorg voor deze sector, om uit te kijken of de financiering van het systeem verbeterd kan worden, en blijvend garant te staan voor de goede functionering ervan, bijvoorbeeld door te strijden tegen frauduleuze praktijken.

Indien ieder zijn bijdrage eraan levert, dan zullen wij er geraken, daar zijn wij van overtuigd. Dan zullen we met plezier uw woningen blijven opsmukken zodat jullie er ten volle van zouden kunnen genieten!

Chloé, Laura, Fatima en Valérie